Robots in de zorg…van visie en test naar realiteit

Het is een veelbesproken onderwerp: gaan robots ons helpen in de zorgsector de cliënten en medewerkers bij te staan in het dagelijks ritme?

Inmiddels zien we de resultaten van onze eigen onderzoeken en veldtesten terug. Na maanden denken en testen werden de eerste robots geplaatst bij zorginstellingen. Ouderenzorg, gehandicaptenzorg en in zelfstandig wonen werden diverse pilots begeleid. Cicero Zorggroep wijdde er een hele middag lean six sigma aan met vertegenwoordiging uit de gehele organisatie. Een aantal pilots (o.a. Stichting Pim en Siloah) lopen nog; de robots zijn té geliefd, ze willen en mogen nog niet naar huis! De resultaten ervan zijn leerzaam en bieden veel inzicht in het doel wat we voor ogen hadden en het resultaat wat we zien.

Leermomenten

Nee, niet altijd werd de robot goed ontvangen en juist die leermomenten waren extra waardevol om een aantal keren terug naar de tekentafel te gaan om de opzet bij te schaven en opnieuw te ‘pilotten’.

Zo verstaat en spreekt de robot (nog) geen streekgebonden dialecten en kan de creatieve invulling met voorbeelden die we voorprogrammeren véél meer ideeën opdoen. Zaken waar je tegenaan loopt en die je meeneemt naar de toekomst.

Een voordeel is er zeker: de robot doet wat je meegeeft: even geen zin in…is heel menselijk. Bij een robot moeten we dat letterlijk programmeren.

Samenwerking Universiteit Maastricht

De samenwerking met de Universiteit Maastricht met onderzoek naar ‘social acceptance and creating added value with service robots’ waarin we een groep internationale studenten hebben begeleid in hun opdracht, geeft daarin een win-win situatie die we kunnen toepassen in onze platform oplossing. De succesformule gezien door de bril van de zorginstelling is namelijk niet de robot op zich, maar de interactie tussen de mens, de robot en het zorgdomotica platform. De mens (cliënt en medewerker) ziet de robot als een waardevolle aanvulling op het gebied van sociaal contact (bijvoorbeeld beeldbellen met familie) en programma’s voor dagactiviteiten.

Sensoren

Maar het gaat verder dan dat. De robot biedt inmiddels al sensoren die we kunnen gebruiken om bezoekers door een gebouw te leiden, mensen vriendelijk te wijzen op het gebruik van een mondkapje en ja, zelfs temperatuurmeting is mogelijk. Of het wenselijk en geoorloofd is, hangt helemaal af van de situatie. Ook privacy en AVG richtlijnen worden continu in acht genomen. Een inzet bij de hardloopwedstrijd van AV-Unitas haalde zelfs het nieuws!

Hoe gaan we verder?

De mogelijkheden gaan nog verder, het onderzoek dus ook. Op dit moment wordt de robot al uitgedaagd bij het assisteren van leefcirkels en het afleiden van cliënten. En het mooie is, de robot blijft vrolijk en heeft altijd goede zin! Dus de cliënten worden er niet snel boos op. Zo zijn er tal van mogelijkheden die we samen met onze klanten ontwikkelen.

Wilt u meedenken met ons?

Willen jullie meedenken en ervaren hoe cliënten ermee overweg kunnen of medewerkers een beetje ontlasten door de luisterboekfunctie te gebruiken? Het kan met de oplossingen die wij bieden! Als u interesse heeft in deelname aan een leertraject (of pilot) neem dan contact op met Martijn Goossens. Hij gaat graag met u in gesprek over de mogelijkheden van een pilot of een proefplaatsing!

Mailen kan naar james@deheermedicom.nl. want robot James heeft ook géén vakantie nodig 😊.
Hij stuurt het berichtje door, ook tijdens kerst of nieuwjaar!