ISO27001 | NEN7510 | ISO9001-2015 Gecertificeerd

Opening Vitala+ te Maastricht

Op vrijdag 22 juli waren we uitgenodigd om de officiële opening van @Vitala+ in Maastricht bij te wonen.

Onder de afbeeldingen staat een leuk artikeltje dat Chris Sipko, applicatiebeheerder bij Vitala+,  ons onlangs heeft doen toekomen.

“Er was eens een oud gebouw aan de Pieterstraat in Maastricht waar de ouderen uit onze samenleving opgevangen werden om te revalideren van allerlei aandoeningen en kwalen.
Maar aan alles komt een einde. Zo ook aan het verblijf aan de Pieterstraat… Evenals het gebruik van het Verpleeg Oproep Systeem zoals dit jaren dienst had gedaan.
Gelukkig is er een modernere omgeving gevonden waar patiënten nog steeds terecht kunnen voor hun revalidatie. In een nieuw gebouw diende ook een modern Verpleeg Oproep Systeem in gebruik genomen te worden. Na vergelijking van diverse systemen is uiteindelijk de keuze gevallen op het ANC zorgdomotica platform van De Heer Medicom. Bij deze keuze heeft niet alleen de prijs de doorslag gegeven maar ook de uitgebreide ervaring van de leverancier en de gebruiksvriendelijkheid van het systeem.
Een nieuw systeem bouw je echter niet “zomaar eventjes” in een gebouw in. Zeker niet als de vorige bewoners maar mondjesmaat verhuizen. Je kunt niet het bestaande systeem verwijderen en vervangen. Je bent gedwongen hier omheen te werken. Vandaar dat er een nauwe samenwerking moest plaatsvinden tussen de vorige “bewoner” van het pand (Envida) en alle betrokken partijen van de nieuwe “bewoner” (Vitala+). Er werd besloten dat er een projectgroep, waarin alle partijen vertegenwoordigd waren, opgetuigd moest worden.
Samen met Envida, Spie, De Heer Medicom, GoodAdvice en een adviserende rol van het Maastricht UMC is er door Vitala+ een planning gemaakt waarbij alle werkzaamheden uitgebreid op een rijtje werden gezet. Ondanks aanvankelijke tegenslagen (de levering van apparatuur staat wereldwijd onder druk) kon er uiteindelijk een begin gemaakt worden met het inrichten van twee testvleugels. Ook dit ging niet zonder slag of stoot. Ten gevolge van miscommunicatie begon er twijfel te ontstaan over de haalbaarheid van het project. Onder de bezielende leiding van Joh Hoen is echter nógmaals alles op een rijtje gezet en is de planning vlot getrokken.
Dit alles heeft ervoor gezorgd dat enkele weken vóór de verhuizing een aantal medewerkers opgeleid konden worden tot “kerngebruiker” van het nieuwe VOS systeem en dat alle afdelingen nét op tijd gereed waren vóór de verhuizing.
Uiteraard is het zoals bij ieder nieuw systeem eventjes wennen om op een andere manier te moeten werken. Maar gezien de vele mogelijkheden die het nieuwe systeem biedt (denk aan een spreek-/luisterverbinding, het op je mobieltje kunnen zien of er al iemand aanwezig is bij de patiënt en het in de toekomst mogelijk in gebruik nemen van video bewaking) zijn we er 100% van overtuigd dat we een grote stap in de goede richting gemaakt hebben.
Bedankt voor jullie inzet om het project tot een goed einde te brengen!”