Klantverhaal ’t Heem: “ANC Mobile Zorg app is grote vooruitgang”

Woonzorglocatie Torentjeshoef in Berkel-Enschot kiest voor zorgdomotica van De Heer Medicom

“ANC Mobile Zorg app is grote vooruitgang”

Binnen zorgorganisaties hebben de veiligheid van bewoners en de betrouwbaarheid van zorgsystemen de hoogste prioriteit. Zo ook in woonzorglocatie Torentjeshoef in het Brabantse Berkel-Enschot, onderdeel van zorgstichting ‘t Heem. Sinds september 2019 werkt Torentjeshoef, waar zorg wordt geboden aan 47 ouderen, met zorgdomotica-oplossingen van De Heer Medicom. “In korte tijd heeft het nieuwe zorgdomoticasysteem zijn toegevoegde waarde al ruimschoots bewezen”, zegt BBL-verpleegkundige Tom Robben die nauw was betrokken bij het implementatietraject.

Torentjeshoef ligt in het centrum van Berkel-Enschot.
De woonzorglocatie aan de Oranjesingel is het kloppend hart van het dorp. Meteen bij binnenkomst merk je dat hier een sfeer hangt van typisch Brabantse gezelligheid. Kleinschalig, gemoedelijk en vertrouwd. In de 47 zorgappartementen wordt 24 uur per dag specialistische zorg en ondersteuning geboden voor ouderen. De 20-jarige BBL-verpleegkundige Tom Robben, bezig aan het laatste jaar van zijn opleiding, werkt al ruim twee jaar als stagiaire bij Zorgstichting ’t Heem en is vanaf augustus betrokken geweest bij het implementatietraject van het nieuwe zorgdomoticasysteem in de locatie Torentjeshoef.

Verouderd DECT-systeem

“Behalve een passie voor zorg heb ik ook affiniteit met techniek”, zegt Tom. “Mede daarom ben ik vanaf augustus ook nauw betrokken geweest bij het implementatietraject van het nieuwe zorgdomoticasysteem waarmee we sinds september werken. Voorheen maakten wij bij Torentjeshoef voor het ontvangen en afhandelen van zorgoproepen gebruik van een DECT-systeem. Maar dat systeem was sterk verouderd. Er kwamen steeds meer storingen voor. Om de veiligheid van zowel zorgverleners als cliënten te waarborgen, zijn wij op zoek gegaan naar een systeem dat voldoet aan de huidige eisen. De voornaamste selectiecriteria waren daarbij dat het systeem betrouwbaar, veilig én toekomstbestendig is. Zodoende is de keuze uiteindelijk gevallen op De Heer Medicom.”

Cliënten selecteren

Centraal in het zorgdomoticasysteem van Torentjeshoef staat het ANC zorgdomotica platform van De Heer Medicom. Dit platform zorgt ervoor dat alle alarmen en meldingen naar de juiste personen binnen de organisatie worden gestuurd. “Onze oude DECT-apparaten zijn vervangen door moderne smartphones waarop de ANC Mobile Zorg app is geïnstalleerd”, verduidelijkt Tom. “Als een cliënt op een belletje drukt, ontvangen wij daarvan automatisch een signaal op onze smartphone. Het fijne daarbij is dat je in deze app precies die cliënten kunt selecteren die tijdens je dienst op jouw looproute staan. Het voordeel daarvan is dat je uitsluitend de zorgoproepen van je eigen cliënten op je smartphone ontvangt. En dus niet van alle cliënten tegelijk, want dan zou je constant meldingen binnen krijgen, wat veel te belastend is. Maar mocht ik als zorgverlener niet binnen drie minuten reageren op zo’n melding, dan komt het alarm alsnog binnen bij alle andere aanwezige zorgverleners. Op die manier is de veiligheid van de cliënt altijd gewaarborgd.”

Goede spreek-luisterverbinding

De oproepen die binnenkomen op de ANC Mobile Zorg app bevatten
gedetailleerde informatie, zoals type oproep, cliëntnaam en kamernummer. Tom Robben legt uit wat daarvan het voordeel is: “Zo kun je in de app bijvoorbeeld zien of een cliënt zélf een oproep heeft gedaan of dat diegene een draadloze sensor heeft gepasseerd. Bovendien heb je met één druk op de knop een spreek-luisterverbinding met de cliënt. Dankzij de goede geluidskwaliteit van de app kun je elkaar uitstekend verstaan, veel beter dan bij de oude DECT-apparaten.”

Smart sensoring

Het bieden van veiligheid, zonder concessies te doen aan de bewegingsvrijheid van cliënten, kan ook door het plaatsen van draadloze bewegingssensoren. Deze kunnen worden gekoppeld aan de IP Kamerunits van het ANC zorgdomotica platform. Ook Torentjeshoef koos voor deze oplossing van De Heer Medicom. “Die draadloze sensoren plaatsen wij in een kamer of buiten bij de ingang van de kamerdeur”, licht Tom toe. “Bijvoorbeeld bij bewoners bij wie het gevaar bestaat dat ze uit bed vallen, wordt zo’n sensor naast het bed geplaatst. Op het moment dat zo’n cliënt uit het bed dreigt te stappen, registreert de sensor dat en ontvangen wij daarvan onmiddellijk een melding op onze smartphone. Vervolgens kunnen wij met één druk op de knop meteen een spreek-luisterverbinding maken met de cliënt om te vragen of er iets aan de hand is. Dankzij de sensoren wordt ook voorkomen dat bewoners ongemerkt hun kamer verlaten en gaan dwalen. Op die manier kunnen wij dus optimaal toezicht houden op onze cliënten.”

Koppeling met brandmeldsysteem

Zorgpersoneel kan in allerlei situaties terechtkomen waarin het wordt geconfronteerd met gevaarlijke situaties, zoals agressie door bewoners. Hiervoor biedt De Heer Medicom persoonsbeveiligingsoplossingen met locatiebepaling. Bij Torentjeshoef is deze gekoppeld aan het brandmeldsysteem. “Bij een brandmelding komt er automatisch een stil alarm binnen, waarmee wij voldoen aan de strenge NEN2575-certificering”, verduidelijkt Tom. “Dit alarm komt binnen op de pager van de medewerker die op dat moment BHV-dienst heeft, plus als nevenmelding op alle smartphones. Dankzij dit brandmeldsysteem kan er bij brand snel actie worden ondernomen, zonder dat er paniek uitbreekt onder de bewoners.”

Aanpassing chatfunctie

Al met al vindt Tom Robben het nieuwe zorgdomoticasysteem van De Heer Medicom een aanzienlijk verbetering ten opzichte van de oude situatie. “De ANC Mobile Zorg app is heel gebruiksvriendelijk. Nadat De Heer Medicom hier op locatie een basistraining heeft gegeven, heb ik mijn collega’s verder geïnstrueerd in het leren omgaan met het nieuwe zorgsysteem. In het begin was de nieuwe app voor de meesten wel wennen, maar inmiddels heeft de toegevoegde waarde zich al ruimschoots bewezen. Het werkt heel fijn!” Woonzorglocatie Torentjeshoef is ook te spreken over de samenwerking met De Heer Medicom. “Bij vragen of problemen zorgen de specialisten van De Heer Medicom zo snel mogelijk voor een passende oplossing”, vervolgt Tom. “En wanneer wij een bepaalde technische verbetering of toevoeging in onze app willen, gaat men daarmee meteen aan de slag. Om een voorbeeld te noemen: op de app zit een chatfunctie, maar aanvankelijk konden collega’s die berichtjes later nooit meer teruglezen. Vervolgens hebben wij De Heer Medicom gevraagd om dat aan te passen. Met als resultaat dat als ik nu een berichtje stuur naar een collega, die melding het eerste is wat diegene ziet wanneer het scherm wordt geopend. Dit voorbeeld bewijst dat De Heer Medicom een partner is die adequaat inspeelt op onze specifieke wensen. Dat is heel prettig.” Met het oog op de toekomst kan Tom zich voorstellen dat het huidig zorgdomoticasysteem nog verder wordt uitgebreid. “Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan het tonen van relevante cliëntinformatie bij een zorgoproep, zoals reanimatiewens, gegevens huisarts en contactpersonen. Deze informatie wordt via een koppeling met het ECD in de app gepresenteerd. Zo hebben we altijd de meest actuele informatie bij de hand.”